assalammualaikum !!! annyeonghaesayo.. i'm fyra ,ORIGINAL Penang punya , tujuan fyra create blog nih , entah !! hahah , yg fyra tao fyra ta penah terpikiaq unn na buad blog2 bagai nih , tp disebabkan ati nih tergerak na buad , terbuad larhh dia , kehkeh .!! fyra na bkongsi cheqita2 n luahan ati fyra gan ampa suma , sudi2 larr ampa baca n komen entri fyra !!! fyra nye blog ta SEGEMPAK cam blog ampa pun , soo jgn arr segan2 erk visit blog fyra n follow fyra , dha follow fyra nty fyra follow ampa blek , okayy tengs !!! cygs ampa :* !!! " Fyra_Michitko"

shuke kan belog shaye !!!

penchenta setia

Gembirakanlah Hati Kekasih !!! Jgn Sekali Melukai hatinya !

DALAM dunia pencintaan sering berlaku peristiwa yang menghiris hati . Kenapa sampai begitu ? buat apalah kita nak menyakiti atau menghiris hati kekasih ? Susah sangat ke nak menggembirakan hati kekasih ? Rugi ke ... kalau kita sentiasa membuat hati orang gembira ?


Bagaimana nak buat hati kekasih gembira dan tidak dilukai ?


1. Kita mesti setia dalam BERCINTA
2. Tidak curang
3. Tidak bercakap bohong dan memungkiri janji
4. Melakukan perkara yang baik menurut perintah ALLAH dan tidak melakukan perkara buruk atau sangat dibenci oleh kekasih .
5. Tidak panas baran dan sentiasa sabar .
6. Bertanggungjawab dalam segala hal mengikut kemampuan .
7. Rencah yang lain : Sentiasa mengambil peduli terhadap kekasih , bersikap penyayang , jujur , ikhlas , tidak degil ( kepala batu ) , jangan terlalu ego sangat , saling memahami , membantu , menghormati , bertolak ansur , serta bersifat pemaaf , tidak kedekut , tidak malas , tidak suke membebel dan jauhi hal-hal yang boleh membuat kekasih kite TENSION .....

Sekiranya kita ada sifat-sifat murni itu , INSYALLAH dengan izin dan rahmat kasih sayang ALLAH , hubungan kita dengan kekasih akan bahagia . Sifat-sifat mulia itu perlu ada pada kedua-dua pasangan . kalau seorang saja yang baik dan seorang lagi tidak baik ... susahlah nak bahagia hingga ke alam perkahwinan ...

Susah sangat ke nak amalkan 7 petua cinta bahagia itu ??? Rasanye senang . Hanya mereka yang dah biasa berlaku curang dan suka bertukar-tukar pasangan atau suka pasang lebih dari seorang kekasih saja yang akan berasa sukar sukar nak jadikan 7 petua cinta bahagia itu sebagai prinsip hidup . Eyalah ... dah dasar nafsu buas suka bertukar pasangan ... macamane dia nak menghargai kesetiaan seorang kekasih . Dah ditimpa bala barulah nak insaf . Yang sudah ditimpa bala pun ada yang insaf sekejap ajer tapi lepas tu ulang balik perangai buruk .

Bila ditanya KENAPE kalau dah bercinta dengan seseorang itu , ade yang tergamak mengkhianati kesetiaan pasangannye ?? kenape ?? susah sangat kew nak setia ?? yang dia GATAL sangat berlaku curang tu buad pe ? Ape y dia dapat ? akhirnye .. buad saket hati pasangannye .. bergaduh ... dan bila diri sendiri dah TENSION , bengang , itu yang menyebabkan berlaku putus cinta ..

Jawapannye mudah saje .. sebab hati dah curang dan suke kat orang laen !!! manusia jenis apakah ini sanggup memungkiri janji cinta setia ???

3 comments:

  1. sukee :) & da shre entry ni di blog sy. promote :)

    ReplyDelete
  2. tanks :)
    btw bole show tak cmne nak buat [yg bawah post tuh]

    ReplyDelete

daa bce kn !!! jgn segan kumen larhh yew ...